Bestuur en ondersteuning

Taakvelden

Wat willen we bereiken?

Actief bijdragen aan de landelijke ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Opvolging geven aan landelijke ontwikkelingen

doorlopend

Eén van de belangrijkste ontwikkelingen in de informatievoorziening is digitalisering. Digitalisering beïnvloedt in steeds grotere mate onze manieren van werken en onze manieren van (samen)leven. Wij volgen de ontwikkelingen in onze informatiesamenleving. En we vertalen die doorlopend in beleid en uitvoering. We kiezen daarbij voor verbinden en samen organiseren. We doen dat in Zeeland via onder andere het OZO (overleg Zeeuwse overheden. En op landelijk niveau via onze beroepsorganisaties, de VNG en VNG Realisatie.

Op het vlak van wetgeving hebben de Omgevingswet en de Wet Open Overheid onze bijzondere aandacht.

Daarnaast zijn de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022 een aandachtspunt. De mate waarin de invloed van COVID-19 hierop van toepassing is, is nog onzeker.
Nu de zorgen om de pandemie afnemen en heel veel personen in Nederland zijn gevaccineerd tegen COVID-19, vindt de regering dat bij de komende verkiezingen het verkiezingsproces weer zoveel als mogelijk terug kan naar het “oude” normaal. We wachten eerst het besluit af over het al dan niet verlengen tot 1 januari 2022 van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19. Indien de zorgen om de pandemie in 2022 nog niet weg zijn, is verlenging van de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 tot na de gemeenteraadsverkiezingen mogelijk.

Wat willen we bereiken?

Nieuwe communicatievormen benutten

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Wij richten ons bij dienstverlening op digitale service, maar hechten tevens belang aan persoonlijk contact.

doorlopend

We hanteren in onze dienstverlening een multi-kanaalstrategie. We communiceren met inwoners, ondernemers en (keten)partners via een mix aan kanalen. En we stemmen die op elkaar af. Meer en minder persoonlijke, klassieke en moderne kanalen. Denk bijvoorbeeld aan de website, e-diensten, sociale media, pers, telefoon, balie, huisbezoek, chat, WhatsApp, post en videoconferencing. We zoeken voor ieder contact een passend kanaal. We zorgen voor toegankelijkheid en inclusie, voor privacy, veiligheid en betrouwbaarheid.
In 2022 onderzoeken we de mogelijkheden voor dienstverlening via video. We verbeteren verder de toegankelijkheid van websites en apps. In 2022 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer in werking. De wet regelt dat inwoners en ondernemers hun zaken met de overheid altijd digitaal kunnen doen. Dat betekent niet dat zij hun zaken ook digitaal moeten doen.

Deze pagina is gebouwd op 09/20/2021 11:21:58 met de export van 09/20/2021 10:28:36