Algemeen

Samenvatting

Financiële positie

De financiële uitgangspositie voor deze begroting is de stand van de begrotingsresultaten uit de Kaderbrief 2022-2025. Dit is tevens de stand tot en met Perioderapportage 6 van 2021. Onderstaand geven wij een overzicht met een toelichting op het verloop van de begrotingsresultaten in 2022-2025:

Omschrijving (bedragen *€ 1.000, - = nadeel)

2022

2023

2024

2025

Stand begrotingssaldo kaderbrief 2022-2025

2.910

3.221

1.409

2.107

Mutaties Begroting 2022:

Aanpassing inkomsten o.b.v. ramingen Sabewa

507

517

527

538

Aanpassing Herijking gemeentefonds per 2023 nav actualisatie Rijk naar cijfers 2019

0

825

1.650

2.475

Actualisatie kapitaallasten tov de reserves

-225

-179

824

-120

Dividend GBE Aqua BV (Evides)*

139

295

329

580

Incidenteel werkbudget

-500

Overige aanpassingen

-79

-81

-83

-136

Totaal mutaties Begroting 2022

-158

1.377

3.247

3.337

Voorlopig begrotingssaldo

2.752

4.598

4.656

5.444

Sociaal domein Kaderbrief

Stand taakstelling Sociaal Domein Kaderbrief 2022-2025

-4.307

-4.493

-3.950

-2.991

Maatregelen sociaal domein

2.572

2.649

2.750

2.750

Nog niet ingevulde maatregelen sociaal domein

1.735

1.844

1.200

241

Sociaal domein Begroting

Stand taakstelling Sociaal Domein Kaderbrief 2022-2025

-4.307

-4.493

-3.950

-2.991

Maatregelen sociaal domein

2.572

2.649

2.750

2.750

Compensatiemiddelen Rijk voor jeugdhulp

3.900

2.350

2.151

1.914

Toevoeging aan de reserve sociaal domein

-2.165

-506

-951

-1.673

Totaal mutaties Begroting 2022

0

0

0

0

Voorlopig begrotingssaldo incl stand taakstelling Sociaal Domein

2.752

4.598

4.656

5.444

Toevoeging dividend aan algemene reserve *

-139

-295

-329

-580

Begroting 2022-2025 na mutaties reserves

2.613

4.303

4.327

4.864

* Vooruitlopend op de besluitvorming in oktober 2021 over het voorstel van de ontvlechting van Evides uit PZEM hebben wij het te ontvangen dividend op advies van de toezichthouder opgenomen en toegevoegd aan de algemene reserve.

Toelichting:

Mutaties Begroting 2022

Belastinginkomsten

Wij ontvingen van Sabewa Zeeland de prognose van de waardeontwikkeling en heffingsgrondslag voor de OZB en rioolheffing voor het belastingjaar 2022. Op basis van deze prognose hebben wij de ramingen van de opbrengsten OZB en rioolheffing in 2022 en volgende jaren aangepast. Deze aanpassing houdt in dat wij verwachten hogere opbrengsten te ontvangen, dan vermeld in de Kaderbrief 2022-2025.

Wij zijn voor de ramingen van de belastingopbrengsten uitgegaan van de ingeschatte heffingsgrondslag van het jaar 2021. Sabewa Zeeland geeft in september 2021 aan dat het totaal van de verwachte stijging van de waarde- en areaalontwikkeling in 2020 in werkelijkheid hoger is uitgevallen, dan ingeschat. Omdat de bijgestelde heffingsgrondslag 2021 de basis vormt voor de prognose van het jaar 2022, heeft dit ook gevolgen voor opbrengsten OZB en rioolheffing in 2022 en volgende jaren.

Actualisatie herijking gemeentefonds

In augustus maakte het Rijk de resultaten van de actualisatie herijking gemeentefonds 2023  bekend. Dit was op basis van de landelijke jaarrekeningcijfers 2019. Hiervoor waren er eerder voorlopige resultaten in februari 2021 en juli 2021. In februari 2021 betrof het de eerste concept herijking van het Rijk, in juli betrof het actualisatie na opmerkingen en vragen van de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB). Beiden hadden als basis de cijfers van de jaarrekeningen 2017. De actualisatie van augustus betreft actualisatie van de herijking van juli met de cijfers van de jaarrekeningen 2019. Hierbij hield het Rijk ook rekening met de toevoegen/onttrekking aan het gemeentefonds in 2018/2019.
Er volgt nog een actualisatie, en dat is bij de invoering op 1 januari 2023. In tussentijd volgen er nog consultaties met gemeenten en komt er nog een reactie van het ROB op de verdeling van augustus.

De uitkomst van de herijking in augustus is dat de gemeente Terneuzen een per saldo voordeel heeft van € 42 per inwoner. Dit is op basis van gemiddeld 54.500 inwoners € 2,29 miljoen.
Het advies van de toezichthouder Provincie Zeeland is om wel rekening te houden met nadelen van de herijking, maar niet met voordelen.
De verdeling die in de in juli door de gemeenteraad vastgestelde Kaderbrief 2022-2025 zit, is de verdeling van februari 2021. Bij deze verdeling hadden wij een nadeel van -/- € 53 per inwoner (-/- € 2,89 miljoen). In juli was dit een voordeel van € 2 per inwoner (€ 109.000). De conclusie is dat tot nu toe iedere nieuwe actualisatie van de herijking positief voor de gemeente Terneuzen uitpakt.

Gezien het advies van de toezichthouder hebben wij het nadeel wat in de Kaderbrief 2022-2025 zit eruit gehaald, en daarmee de invloed van de herijking gemeentefonds weer op € 0 per inwoner gezet.
Wij verwachten dat het Rijk het definitieve resultaat van de herijking gemeentefonds bekend maakt bij de Meicirculaire 2022 Gemeentefonds. Wij nemen het werkelijk resultaat op dat moment mee in Kaderbrief 2023-2026. Als we de nu bekende gegevens zouden doorrekenen zou dat betekenen dat er per saldo voordeel is van € 2,29 miljoen.

Actualisatie kapitaallasten
Bij actualisatie van de kapitaallasten bij de begroting is er goed gekeken naar de juiste jaarschijven. Het gaat hier dus voornamelijk over een verschuiving tussen de verschillende jaren. Het resultaat hiervan is in totaliteit voor de jaren 2022-2025 een voordeel van € 300.000 ten opzichte van de Kaderbrief 2022-2025.

Dividend GBE Aqua BV (Evides)
In oktober 2021 staat het voorstel van de ontvlechting van Evides uit PZEM op de agenda. Hiervoor werden de aandelen Evides verkocht door PZEM aan de GBE Aqua BV. Deze BV is voor 50% aandeelhouder in Evides. De gemeente Terneuzen is via GBE Aqua BV voor 7,35% aandeelhouder in Evides. Bij het besluit tot oprichten van GBE Aqua BV is berekend welk jaarlijks dividend de gemeenten ontvangen. Voor Terneuzen is dit € 139.000 in 2022 oplopend naar € 716.000 in 2027.
De veronderstelling is dat ook alle andere aandeelhouders instemmen met de ontvlechting van Evides. Het advies van de toezichthouder Provincie Zeeland is om wel rekening te houden met de dividenden van Evides. Gezien het advies van de toezichthouder hebben wij dit opgenomen in de begroting 2022. In de gemeente is jaren geleden het beleid vastgesteld dat (incidentele) voordelen onderuitputting kapitaallasten, verkoop gronden en gebouwen en dividend ten gunste komen van de algemene reserve. Dit ter versterking van de financiële positie van de gemeente Terneuzen.  Volgens dit beleid voegen wij de geraamde dividenden 2022 t/m 2025 in deze begroting direct toe aan de Algemene reserve. Indien anders besloten wordt dan verwerken wij dit in een eerstvolgende begrotingswijziging.

Incidenteel werkbudget
We hebben een aanvullend  incidenteel werkbudget opgenomen. De inzet van dit budget is ook afhankelijk van de beschikbaarheid van juiste mensen in de huidige gespannen arbeidsmarkt. Hiermee maken we ook de wens van de raad om versterking van de griffie mogelijk.
Vanwege de aanstaande gemeenteraadsverkiezingenis deze laatste begroting van deze coalitieperiode ‘beleidsluw’ opgesteld. Dit om de nieuwe raad in 2022 de ruimte en de gelegenheid te geven om eigen of nieuwe prioriteiten te stellen. Om daarvoor een zuivere uitgangspositie te creëren, zetten wij erop in om waar mogelijk speerpunten vanuit ons coalitieakkoord af te ronden. En tegelijkertijd willen we dat de gemeente in 2022 continuïteit kan bieden en tempo kan maken in belangrijke opgaven die doorlopen. Zo gaan we de komende tijd extra aandacht geven aan onder meer: de energietransitie en duurzaamheid (waaronder de gemeentelijke warmtevisie), het gemeentelijk verkeers-en-vervoersplan, de herontwikkeling van de binnenstad Terneuzen, projecten op cultureel gebied en op het snijvlak van leefbaarheid en (burger)participatie.

Overige aanpassingen
Tenslotte hebben wij nog een aantal besluiten verwerkt die tussen het opmaken van de Kaderbrief 2022-2025 en deze begroting relevant zijn om te verwerken.

Sociaal domein
Ons uitgangspunt is dat wij het sociaal domein (Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning en Participatiewet) budgetneutraal organiseren. Dit betekent dat we willen dat de uitgaven voor het sociaal domein maximaal gelijk zijn aan de budgetten die wij voor het domein beschikbaar hebben.
Tekorten dekken wij uit de reserve sociaal domein, en als deze op is lenen we tijdelijk uit de algemene reserve. Deze onttrekking(en) aan de algemene reserve voegen we later weer toe aan deze reserve vanuit het sociaal domein. Daarvoor is noodzakelijk dat we op termijn die ruimte nog vinden binnen het sociaal domein. Daarmee houden we vast aan de budgetneutraliteit.

In de Kaderbrief 2022-2025 presenteerden wij nog niet door maatregelen gedekte tekorten in de jaren 2022-2025.  Ook gaven wij aan dat het Rijk incidenteel  € 1,3 miljard beschikbaar stelde voor de jeugdhulp in 2022.
Later werd bekend hoe gemeenten deze middelen mogen verwerken in hun begroting 2022. Ook werd hierbij bekend hoe om te gaan met de jaren 2023-2025. De uitkomst hiervan was dat de gemeenten in 2022 bovenop de eerder beschikbaar gestelde € 300 miljoen nog eens € 1,3 miljard mogen opnemen. Voor 2023 werd bepaald door het Rijk, IPO en de VNG dat gemeenten 75% van de door de arbitragecommissie genoemde bedrag in hun begroting mogen opnemen in plaats van de jaarlijks € 300 miljoen. Op basis van de voorlopige verdeling leidt dit tot de in de tabel bij Compensatie-middelen Rijk voor jeugdhulp genoemde bedragen.

Door gewijzigd inzicht van het Rijk wordt de situatie voor onze gemeente in het sociaal domein aanzienlijk beter. Ondanks dat hebben we nog een behoorlijke opgave in het sociaal domein.

Aandachtspunt bij de beschikbaar gestelde compensatiebedragen is nog dat het nieuwe kabinet nog moet besluiten over de structurele middelen na 2022. Gezien de afspraak tussen het Rijk, IPO en de VNG gaan wij ervan uit dat het minimaal de compensatiebedragen worden die gemeenten nu mogen opnemen in hun begrotingen 2022-2025.

Omdat de maatregelen (in het kader van de taakstelling sociaal domein in Terneuzen) veelal zijn gebaseerd op efficiency gaan wij ervan uit dat we de afgesproken maatregelen -  zoals inzet van de doorbraakmethode bij hulpvragen met meervoudige problematiek, onderzoek naar herindicatie bij uitvoering van Jeugdwet en Wmo en naar mogelijkheden van algemene, voorliggende voorzieningen -  blijven uitvoeren. Bij de aanname dat we deze ook realiseren betekent dit dat we jaarlijks een bedrag kunnen toevoegen aan de reserve sociaal domein.

Begrotingsoverschotten
Wij ramen de begrotingsoverschotten als voorlopig begrotingssaldo in de jaren 2022-2025.

Begrotingsuitgangspunten

Wij hebben de onderstaande uitgangspunten uit de kaderbrief 2022-2025 verwerkt in deze meerjarenbegroting.

Nr.

Onderdeel

Bron

2022

2023

2024

2025

1.

Inwoners

Vaststelling CBS 01-01-2021

54.487

54.487

54.487

54.487

2.

Woonruimten

Stand 2022 meicirculaire 2021

27.080

27.080

27.080

27.080

3.

VZG

VZG norm 2022

0,9%

2,0%

2,0%

2,0%

4.

Belastingen en heffingen

Afgeleide CPI

1,2%

2,0%

2,0%

2,0%

5.

Rentepercentage nieuwe leningen

Marktinschatting Treasurer

1,0%

1,3%

2,0%

2,0%

6.

Salarissen

Septembercirculaire 2020 Prijsindex overheidsconsumptie, beloning werknemers

1,3%

2,0%

2,0%

2,0%

7.

Sportaccommodaties

Afgeleide CPI

1,2%

2,0%

2,0%

2,0%

8.

Onderuitputting kapitaallasten

Geen Onderuitputting

9.

Algemene uitkering

Meicirculaire 2021 Gemeentefonds

10.

Sociaal domein

Budgettair neutraal

11.

COVID-19

Begrotingscirculaire Prov Zld

Keuze voor optie 1: Wij houden geen rekening met COVID-19 en ramen de gevolgen van COVID-19 budgettair neutraal

De stijging van 1,2% geldt niet voor de tarieven en heffingen in de tabel hieronder.

Heffing

Geen bijstelling tarieven

Bedrijven Investeringszone (BIZ)

gelijkblijvende tarieven gedurende de looptijd van de Verordening BIZ

Parkeerbelastingen

gelijkblijvende tarieven voor het parkeren ondergronds (€ 1,40 per uur) en bovengronds (€ 1,60 per uur) op basis van huidig parkeerbeleid

Lijkbezorgingsrechten

elk jaar opnieuw bepaald, waarbij het uitgangspunt 100% kostendekking is

Bedrijfsafval

elk jaar opnieuw bepaald

Investeringen 2022-2025

De geplande investeringen in de komende jaren staan in het Investeringsprogramma 2022-2025 (bijlage Investeringsprogramma 2022-2025).
De investeringen die jaarlijks terugkomen zijn:

  • Uitvoering onderhoudsplannen wegen, riolering (WRP) en openbare verlichting;
  • Vervanging bedrijfsmiddelen;
  • Verzamelbudget sportaccommodaties;
  • Landschapsuitvoeringsplan.

De commissie BBV heeft in januari 2020 een nieuwe notitie materiële vaste activa gepubliceerd. Op basis van deze notities hebben wij een aanpassing gedaan bij de containers in het investeringsprogramma. Een gedeelte van deze werkzaamheden die opgenomen waren in de exploitatie kwalificeren als een investering. Hiervoor hevelen wij structureel een bedrag van          € 200.000 over naar de investeringen en verlagen hiermee de exploitatie. Het jaarlijks exploitatiebudget vervalt en gebruiken wij als dekking voor de afschrijvingen.

Voor het verbeteren van de afvalinzameling zijn investeringen opgenomen voor minicontainers (structureel € 82.000), o ndergrondse containers gft en papier (€ 350.000) en gescheiden afvalinzameling voor het grondstoffenplan (2022 tot en met 2024, € 250.000 per jaar).

Vervangingsinvesteringen in parkeerautomaten (2022, € 60.000 en 2025, € 143.000).

Nieuwe investeringen in 2022 zijn de b
eschoeiing oppervlaktewater Othene (€ 85.000), uitbreiding woonwagencentrum Sluiskil (€ 435.000), stort- en wasplaats Koegors (€ 500.000), r enovatie/vervanging van kunstgras-hockeyveld (€ 125.000) en upgrade tennisbanen TV Axel        (€ 25.000). Het kunstgrasveld voor de voetbalvereniging Terneuzense Boys geraamd (€ 240.000) schuift van 2022 naar 2023.

Voor de noodzakelijke investeringen voor hard- en software hebben wij voor uitvoering van het ICT investeringsplan de volgende bedragen opgenomen: 2022 € 555.000, 2023 € 200.000, 2024          € 131.000 en 2025 € 50.000.

Wij hebben een afzonderlijk voorstel aan de  gemeenteraad voorgelegd over de strategie gemeentelijk vastgoed. Voor de hiermee samenhangende investeringen in verduurzaming zijn de volgende bedragen opgenomen: 2022 € 1.239.000, 2023 € 1.239.000, 2024 € 1.817.000 en 2025 € 1.817.000.

Gemeenschappelijk Toezichtkader (GTK)

De Provincie Zeeland heeft in het nieuwe Gemeenschappelijk Toezichtkader (GTK) voorschriften gegeven voor het in beeld brengen van het al dan niet reëel structureel in evenwicht zijn van de begroting. Onderstaand geven wij dit inzicht.

(Prognose)
baten en lasten

Rekening

Begroting

Begroting

Meerjarenraming

bedrag x € 1.000

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten

168.294

174.144

170.599

170.780

174.469

170.437

Baten

176.467

174.247

175.777

175.149

178.401

177.284

Saldo

-8.174

-103

-5.178

-4.369

-3.933

-6.848

Toevoegingen reserves

13.860

2.695

3.257

1.111

2.371

2.585

Onttrekkingen reserves

14.360

5.473

692

1.044

2.766

601

Mutaties reserves

-500

-2.778

2.565

66

-395

1.984

Resultaat

8.673

2.876

2.613

4.302

4.327

4.864

Incidentele lasten

5.264

2.768

2.394

406

2.306

126

Incidentele baten

6.549

1.775

1.633

146

740

Saldo inc.baten/lasten

1.285

-993

-761

-260

-1.566

-126

Toev.reserves inc.

1.599

855

607

-40

740

0

Onttr.reserves inc.

4.466

404

174

488

2.186

0

Mutaties reserves inc.

2.867

-451

-433

528

1.446

0

Resultaat incidenteel

4.152

-1.444

-1.194

268

-120

-126

Structureel resultaat

4.521

4.320

3.807

4.034

4.447

4.989

0

0

0

Reëel struct.resultaat

4.521

4.320

3.807

4.034

4.447

4.989

In bovenstaande tabel is te zien dat de begroting 2022 meerjarig reëel sluitend is. Het resultaat wordt gecorrigeerd met onttrekkingen en toevoegingen op de reserves en incidentele baten en lasten. Hieruit blijkt dat wij de structurele lasten kunnen dekken met structurele inkomsten. In dit overzicht zijn de voor ons positieve uitkomsten van de voorlopige herverdeling Gemeentefonds, nog niet meegenomen (structureel 2,3 miljoen) . Hiermee verwachten wij te voldoen aan de criteria voor repressief toezicht.

Financiële tabellen
De financiële tabellen worden opgebouwd door een automatische koppeling met het financiële softwareprogramma. Hierdoor kunnen in de financiële tabellen afrondingsverschillen van € 1.000 ontstaan.

Deze pagina is gebouwd op 09/20/2021 11:21:58 met de export van 09/20/2021 10:28:36