Onderwijs

Taakvelden

Wat willen we bereiken?

We streven naar onderwijs met oog voor kwaliteit betaalbaarheid, bereikbaarheid, duurzaamheid  en keuzevrijheid.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Het stimuleren en ondersteunen van samenwerkingsinitiatieven binnen onze gemeente en in de regio Zeeuws Vlaanderen.

doorlopend

De schoolbesturen onderzoeken de mogelijkheid van een vorm van internationaal onderwijs in onze regio.
Wij volgen de voortgang. Afhankelijk van de uitkomsten hebben wij een rol in de uitwerking.

Wat willen we bereiken?

We willen toekomstbestendige en kwalitatief hoogwaardige onderwijsvoorzieningen voor 0 tot 18-jarigen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Wij geven uitvoering aan het onderwijsachterstandenbeleid

doorlopend

Wij ontvangen een Rijksbijdrage voor de uitvoering van het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid.
Het college mag deze middelen volgens de Wet Primair Onderwijs inzetten voor:

  • voorschoolse educatie;
  • overige activiteiten voor leerlingen met een achterstand;
  • afspraken in het kader van voor- en vroegschoolse educatie, zoals toeleiding, monitoring, begeleiding en het maken van resultaatafspraken.

Het college heeft volgens de Wet Primair Onderwijs in elk geval de opdracht om te zorgen voor voldoende aanbod van voorschoolse educatie in aantal plaatsen en spreiding.
Zo zorgen we ervoor dat doelgroeppeuters kunnen deelnemen aan Voorschoolse Educatie (VE). Doelgroeppeuters zijn peuters die het risico lopen om met een onderwijsachterstand in
te stromen in het basisonderwijs. Het VE aanbod moet voldoen aan een aantal eisen.

Wij zetten de specifieke uitkering in 2022 o.a. in voor:

  • de uitvoering van de subsidieregeling Peuteropvang en voorschoolse educatie en de uitvoering van het plan 'HBO-er in de voorschoolse educatie';
  • de versterking van de kwaliteit van voorschoolse educatie;
  • uitvoering locatieplannen bestrijding onderwijsachterstanden, waarin samenwerkende organisaties voor kinderopvang en basisonderwijs gericht bewezen effectieve interventies plegen
  • passend bij de populatie van de wijk, opvang en school;
  • de zomerschool en de kleuterkansgroep;
  • gezinsgerichte aanpak onderwijsachterstanden (project Iedereen Telt Mee);
  • anderstalige kinderen (NT-2 aanpak).

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Wij geven uitvoering aan het Regionaal Bureau Leerlingzaken en rapporteren jaarlijks aan de gemeenteraad.

april 2022

Met ingang van 1 januari 2013 werken de Zeeuws-Vlaamse gemeenten samen op het gebied van de uitvoering van leerplicht, Regionale meld- en coördinatiefunctie Voortijdig schoolverlaten (RMC) en het behandelen van de aanvragen leerlingenvervoer. Het Regionaal Bureau Leerlingzaken Zeeuws-Vlaanderen (RBL) is organisatorisch ondergebracht bij de gemeente Terneuzen. Wij geven uitvoering aan de afspraken die wij in september 2020 maakten in het kader van het voortijdig schoolverlaten.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Wij oriënteren ons op de mogelijkheden om de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen in het leerlingenvervoer te bevorderen.

december 2022

In december 2021 boden we de gemeenteraad de nieuwe verordening bekostiging leerlingenvervoer ter vaststelling aan. Wij stimuleren zelfstandigheid en zelfredzaamheid.
We willen het aantal leerlingen dat gebruik moet maken van het aangepast (taxi)vervoer verminderen.
Wij oriënteren ons op de mogelijkheden, de meerwaarde en kosten om op projectmatige basis de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen in het leerlingenvervoer te bevorderen. Dit doen wij op basis van een analyse van ons leerlingenbestand en in samenwerking met het samenwerkingsverband passend onderwijs.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Aandacht voor specifieke doelgroepen.

doorlopend

Peuteropvang
Het Rijk en de VNG maakten bestuurlijke afspraken om te bereiken dat alle peuters gebruik kunnen maken van een voorschoolse voorziening. Dit betekent dat gemeenten zich moeten inspannen voor voldoende en financieel toegankelijk aanbod in een voorschoolse voorziening voor alle peuters waarvan de ouders géén recht hebben op kinderopvangtoeslag.
Wij zien peuteropvang als een basisvoorziening binnen het preventief jeugdbeleid. We willen dit beschikbaar blijven houden voor elke peuter in onze gemeente. We willen dat iedere peuter kan profiteren van een hoogwaardig aanbod.

Natuur&Zo
Natuur&Zo, centrum voor natuur- en milieu-educatie Zeeuws-Vlaanderen verzorgt en ondersteunt in opdracht van de Zeeuws-Vlaamse gemeenten activiteiten en projecten in het kader van natuur, milieu en leefbaarheid.  

Startgroepen
We geven uitvoering aan de startgroepen. Deze maken tot 2023 onderdeel uit van de regiodeal.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

We streven naar behoud van bestaande onderwijsvoorzieningen binnen onze regio

december 2022

De Zeeuws-Vlaamse gemeenten, Provincie Zeeland en het Rijk leveren vier jaar lang een financiële bijdrage om het voortgezet onderwijs (VO) in Zeeuws-Vlaanderen te ondersteunen. Het VO heeft de opdracht om in deze vier jaar een kwalitatief hoogwaardige en toekomstbestendige onderwijsinfrastructuur op te bouwen.  Volgens de in 2017 gemaakte afspraken stellen de overheden per periode van vier jaar vast of er nog een (additionele) financiële bijdrage nodig is. Wat in dat geval de hoogte van het benodigde bedrag is voor het garanderen van de onderwijskwaliteit in het voorgezet onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen. En wat de verdeelsleutel tussen de overheden is.
In het schooljaar 2020 – 2021 (3e transitiejaar) voerden de gezamenlijke partijen een eerste evaluatie uit. De overheden besloten, dat nader onderzoek nodig is om een besluit te kunnen nemen.

Wat willen we bereiken?

Wij willen een toekomstbestendige samenwerking tussen de wijk, kinderopvang, preventie en jeugdhulpverlening.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Wij faciliteren en stimuleren de samenwerking tussen de wijk, kinderopvang, het onderwijs, preventie en jeugdhulpverlening.

doorlopend

Wij stelden een gezamenlijke agenda op in samenwerking met het onderwijs, kinderopvanginstellingen, de toegangsorganisaties aan-z, Hulst voor Elkaar, Porthos, JGZ/GGD en het Regionaal Bureau Leerlingzaken en de gemeenten Sluis en Hulst om de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp in de komende jaren nog verder te verbeteren. Dit past binnen de Zeeuwse aanpak ‘onderwijs en jeugdhulp verbonden’. De uitvoering van deze ontwikkelagenda vindt deels op lokaal niveau plaats.

Deze pagina is gebouwd op 09/20/2021 11:21:58 met de export van 09/20/2021 10:28:36