Wat willen we bereiken? |
---|
De tolbarrière c.q. tolheffing van de Westerscheldetunnel zo snel mogelijk beëindigen.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Het organiseren van een Zeeuwse lobby richting Rijk om de tolheffing zo snel mogelijk te beëindigen. | doorlopend |
In 2021 zijn in opdracht van het Rijk onderzoeken uitgevoerd naar de financiën rond en effecten van de tolheffing. De gemeente nam deel aan de onderzoeken en ook aan de Rondetafelgesprekken die de Tweede Kamer hiervoor organiseerde. In juni 2021 verzocht een Kamermeerderheid het Kabinet via een motie de tolheffing in de Westerscheldetunnel zo spoedig mogelijk te beëindigen. En daarvoor dekking te zoeken in onderuitputting of annulering van infrastructurele projecten waarvoor geen of gering draagvlak bestaat. Wij hopen dat dit leidt tot een besluit dat de tolheffing per 2022 verdwenen is. We blijven ons hiervoor onder meer met de Provincie Zeeland actief inzetten. | |
Wat willen we bereiken? |
Het (veilig) gebruik van fietsen stimuleren.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Het bij de aanleg en reconstructie rekening houden met fietsverkeer. | februari 2022 |
Het nieuwe Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan Plan (GVVP) maken wij in samenspraak met de gebruikers. Door de ontwikkeling van het elektrisch fietsen zien we de fiets steeds meer als een alternatief voor de auto. We besteden daarom aandacht aan de positie van de fietser in het wegverkeer en de omvang en kwaliteit van de fietsvoorzieningen in onze gemeente. De positie van de fiets is zelfs zo sterk, dat deze in het concept plan met prioriteit op één komt. Begin 2022 bieden we het GVVP ter vaststelling aan, aan de gemeenteraad. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het gebruik van fietsen promoten als mobiliteitsoplossing, zowel toeristisch als voor woon-en werkverkeer | februari 2022 |
In het op te stellen verkeer- en vervoerplan besteden wij aandacht aan de positie van de fietser in het wegverkeer en aan de omvang en kwaliteit van de fietsvoorzieningen in onze gemeente. | |
Wat willen we bereiken? |
Verbetering wegenstructuur
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Aansluiting Laan van Othene op N290 | december 2022 |
De Provincie Zeeland past de N290 aan naar een gebiedsontsluitende weg met parallelwegen en een vrij liggend fietspad. Hierbij sluit de N290 ter hoogte van de Kraag aan op de Laan van Othene. Vanwege de veiligheid gebeurt dit in de vorm van een rotonde. | |
Wat willen we bereiken? |
We streven naar goede vervoersverbindingen die essentieel zijn voor de leefbaarheid en het vestigingsklimaat in de regio.
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
In Z4-verband gaan we een lobby opstarten, waarbij gepleit wordt voor goede vervoersverbindingen in Zeeland en van hieruit met Gent en de Randstad. | doorlopend |
Het onderwerp goede verbindingen is ingebracht in het kader van het Wind in de Zeilen pakket. Daaruit is het verbeteren van intercity verbindingen en smart mobility onderdelen overgenomen. De oost/west as is daarmee versterkt. Met de Provincie Zeeland kijken we om de noord/zuid as van Gent naar Rotterdam via Terneuzen en Goes verder vorm te gegeven en te versterken. Dit met snelle OV-verbindingen en bij de grotere steden mobiliteithubs waar tal van modaliteiten samen kunnen komen. | |
Wat willen we bereiken? |
Zorgen voor een goede bereikbaarheid van onze bedrijfslocaties
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
---|---|
Het oplossen van de verkeersknelpunten nabij het Maintenance Value Park | december 2022 |
Provinciale studies bevestigen dat de bestaande afrit naar Dow met de oostelijke en westelijke rotonde van de Herbert H. Dowweg een knelpunt is. De Provincie Zeeland is wegbeheerder, maar ook als gemeente zijn we hierbij nauw betrokken. De Provincie Zeeland streeft ernaar om een korte termijn maatregel, een turborotonde voor de oostelijke rotonde, in 2022 te realiseren. Voor de lange termijn stelt de gemeente een gebiedsvisie op, aanhakend aan de visie die North Sea Port voor de Westelijke Kanaaloever opstelt. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het meewerken aan het realiseren van een spoorlijn op de Oostelijke Kanaaloever. | doorlopend |
De onderzoeken naar een optimale spoorverbinding rondom het Kanaal van Gent naar Terneuzen zijn afgerond met een intentieverklaring, ondertekend door alle partijen. Dit houdt in dat we de volgende stap zetten naar het realiseren van een optimale goederenspoorverbinding in de Zeeuws-Vlaamse en Gentse Kanaalzone. Was het de afgelopen jaren North Sea Port die deze kar trok. In de toekomst werken Prorail en Infrabel dit project verder uit. De gemeente Terneuzen blijft hierbij nauw betrokken. | |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het zorgen voor goede achterlandverbindingen. | doorlopend |
Naast goederenspoor blijven wij ons focussen op een reizigerstrein naar Terneuzen. Daarnaast is er ook een plan om een snelfietspad te realiseren westelijk van het kanaal. De werkzaamheden in Frankrijk voor de Seine-Scheldeverbinding starten. North Sea Port en de Provincie Zeeland zijn volop bezig met het project ondergrondse grensoverschrijdende buisleidingen (Cust). |