Veiligheid

Taakvelden

Wat willen we bereiken?

We streven naar een veilige leefomgeving die voor iedereen aangenaam is om in te wonen en om te gebruiken

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Meer inzet van BOA's en we stellen het VTH-beleid Zeeland 2021 vast in juni 2021

doorlopend

Handhaving van de fysieke leefomgeving
Het toezicht en de handhaving van de fysieke leefomgeving voeren wij uit volgens het beleidsplan Integraal Handhavingsplan Zeeuws-Vlaanderen. Jaarlijks stellen wij een handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) op, waarin wij concreet aangeven welke taken we op het terrein van toezicht en handhaving uitvoeren. De burgemeester is verantwoordelijk voor het toezicht en handhaving op het gebied van openbare orde en de Drank- en Horecawet. Op dit moment is de aandacht gericht op de leeftijdsgrens.

De BOA's (Bijzondere opsporingsambtenaren) zetten we primair in op:
1. preventie/vroegsignalering (jeugd/jongeren) en toezicht op leefomgeving / zichtbare aanwezigheid in openbare ruimte, met name rondom uitgaan en evenementen;
2. aanpak woonoverlast, rechtmatigheid van bewoning, adresonderzoeken;
3. aanpak verpaupering woonkernen (uitvoering KLUS, leefbaarheid);
4. handhaving op naleving van de beleidsnotitie arbeidsmigranten;
5. parkeeroverlast (m.n. binnenstad Terneuzen);
6. toezicht Wet Drank en Horeca (DHW);
7. uitvoering handhavingstaken artikel 13b Opiumwet (wet Damocles).

Bovengenoemde taken zijn ook vaak een onderdeel van integrale handhavingsacties met ketenpartners (bijvoorbeeld buurgemeenten, politie, douane, belastingdienst) die wij coördineren of waar we aan deelnemen.

Wat willen we bereiken?

We versterken de samenwerking tussen zorg en veiligheid

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Vroeg signaleren van problemen samen met onze ketenpartners.

doorlopend

De samenwerking met partijen, zowel hulpverleningsinstanties als politie en OM, verbeteren we verder. Door deze samenwerking kunnen we gericht en vroegtijdig hulpverlening inschakelen. Bij zorgcasussen en om spanningen tussen inwoners te verminderen en/of weg te nemen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Een preventieve aanpak en voorkomen van escalatie.

doorlopend

De samenwerking met externe partijen verbeteren we verder. Partijen leren elkaar hierdoor ‘kennen en herkennen’ als het gaat om het delen van signalen. We streven er naar om zorgelijke signalen eerder met elkaar te delen om richting preventie te gaan.

Wat willen we bereiken?

We willen geen uitbreiding van het aantal coffeeshops.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

We handhaven het maximumbeleid met ten hoogste één coffeeshop en we nemen niet deel aan het experiment gesloten coffeeshopketen.

doorlopend

In ons coalitieakkoord 2018-2022 is afgesproken dat de gemeente Terneuzen zich niet aanmeldt voor een experiment voor een gesloten coffeeshopketen.
De laatste evaluatie van het gedoogbeleid dateert van 2015. Het is tijd om te bezien of het bestaande beleid nog voldoet. Daarom evalueren we in de tweede helft van 2022 ons gedoogbeleid; zo nodig actualiseren we het.

Wat willen we bereiken?

We willen nieuwe vormen van (georganiseerde) criminaliteit en ondermijning tegengaan.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Werken aan een passende integrale aanpak.

doorlopend

In samenwerking met ketenpartners als (onder andere) Taskforce-RIEC, politie, Belastingdienst, Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD Zeeland) en de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) zetten we onze strijd tegen de georganiseerde criminaliteit voort. Dit gebeurt zowel preventief als repressief. We informeren burgers hoe te handelen bij verdachte situaties, investeren met campagnes op meldingsbereidheid en organiseren integrale controles. De havendriehoek neemt ook het havengebied hier in mee.
Op individueel niveau proberen we door vroegtijdige signalering en ingrijpen te voorkomen dat onze burgers afglijden richting criminaliteit.

Criminelen hebben (lokale) overheden nodig. Zo kan ondermijning ook onze bestuurlijke en ambtelijke organisatie raken. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen besteden we daarom extra aandacht aan het belang van een weerbare en integere overheid. Daarnaast treedt naar verwachting voor de verkiezingen van maart 2022 de ‘Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur’ in werking. Dit betekent onder andere wettelijke verankering van de risicoanalyse integriteit voor kandidaat-wethouders.

Het Districtscollege gaf vorig jaar de opdracht om tot een nieuw Zeeuws Bibob beleid te komen. Hiervoor is een Zeeuwse werkgroep opgericht. Het conceptbeleid is inmiddels gereed. Dit vastgestelde geactualiseerde beleid biedt het college in december 2021 aan de gemeenteraad aan. In 2022 kunnen we hier mee aan de slag.

Wat willen we bereiken?

Wij willen voorkomen dat jongeren betrokken raken bij criminaliteit.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Investeren in vroegsignalering.

doorlopend

Het netwerk rondom onze jeugdgroepen is opgestart en vraagt de komende periode een doorontwikkeling. Dit doen we door onder andere structurele jeugd overleggen en een nieuw schoolveiligheidsconvenant. Het doel van deze samenwerking is het sneller delen van signalen (vroegsignalering) en mogelijk thema’s binnen de jeugdgroepen om zo tot preventie te kunnen komen.  

Deze pagina is gebouwd op 09/20/2021 11:21:58 met de export van 09/20/2021 10:28:36