Gemeenschappelijke regelingen
- Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Naam
Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Vestigingsplaats
Kapelle
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Portefeuillehouder
J. Vervaet
Doel en openbaar belang
Doel: Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering
Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 428.940
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 10.541.477
Partners
OLAZ is een gemeenschappelijke regeling waarin alle 13 Zeeuwse gemeenten zijn vertegenwoordigd.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: Wethouder Dhr. J. Vervaet
Algemeen Bestuur:Wethouder Dhr. J. VervaetOntwikkelingen
Sinds 2020 gaat ons restafval samen met plastic verpakkingen, metaal verpakkingen en drankenkartons (PMD+) naar de nascheidingsinstallatie van de Afvalverbranding Rijnmond (AVR). In deze pilot haalt de nascheidingsinstallatie het plastic en metaalverpakkingen en de drankenkartons uit het restafval. Eind 2021 beslissen we of we doorgaan met deze manier van het verwerken van het PMD+.
Voor de verwerking van het door of namens de Zeeuwse gemeenten ingezamelde afval en de levering van een aantal diensten sloot OLAZ overeenkomsten af met een vijftal partijen in Nederland. De looptijd van die overeenkomsten is verschillend. Voor PMD+ en GFT eindigt de overeenkomst op 31 december 2022. Voor PMD+ is dan verlenging mogelijk. Begin 2021 startte voor gft de aanbestedingsprocedure. De overeenkomsten voor glas en voor oud papier en karton eindigen in 2021. Hiervoor worden nieuwe contracten afgesloten. Ook voor de overslag en logistiek zijn contracten afgesloten.
Risico’s
De indexering van de voorschottarieven voor de verwerking van afvalstromen is een aanname. De geldt ook voor de voorschottarieven voor de milieustraten. Het risico is aanwezig dat de definitieve indexering hoger is omdat op de milieustraten en/of door huishoudens meer afval wordt aangeboden dan geraamd. Dit was bijvoorbeeld in 2020 het geval vanwege de COVID-19 crisis.
Daarnaast kunnen tarieven vanwege wijzigende marktomstandigheden stijgen of dalen.Financieel resultaat 2020
Het resultaat is in 2020 € 16.465 positief
Financieel belang
Aan de deelnemende gemeenten worden voor de door of in opdracht van OLAZ geleverde diensten voorschottarieven in rekening gebracht. De hoogte van de voorschottarieven komen grotendeels voort uit de contractuele afspraken tussen OLAZ en marktpartijen. Na afloop van het kalenderjaar verrekent OLAZ de werkelijke lasten en baten met de deelnemende gemeenten.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesJaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk haar zienswijzen kenbaar maken. Het Algemeen Bestuur neemt met inachtneming van de ingekomen zienswijzen een besluit en informeert de gemeenteraad daarover.
Jaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk haar zienswijzen kenbaar maken
- Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Naam
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Vestigingsplaats
Goes
Website
Programma
Volksgezondheid en milieu
Portefeuillehouder
S.G.P. Suij
Doel en openbaar belang
De GR GGD Zeeland is een openbaar lichaam, ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen met betrekking tot de volgende wetten: Gemeentewet, Wet publieke gezondheid, Wet veiligheidsregio’s, Wet op de lijkbezorging.
De GGD Zeeland voert taken en bevoegdheden uit die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s (laatstgenoemde wet voor zover in het kader van de geneeskundige hulpverlening) aan onze gemeente zijn opgedragen.Onder de Wet publieke gezondheid zijn dit:
• Algemene (gezondheids)bevorderingstaken, waaronder epidemiologie;
• gezondheidsbevordering en medische milieukunde;
• Jeugdgezondheidszorg tot 19 jaar;
• Ouderengezondheidszorg vanaf 65 jaar;
• Infectieziektebestrijding.Vanaf 1 januari 2015 geeft de GR GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ). Vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR.
Wij streven een gezond woon-, werk- en leefmilieu na voor zijn inwoners.
GGD Zeeland zorgt ervoor dat wij onze wettelijke verplichting nakomen op het gebied van gezondheidsbescherming, -bewaking en bevordering.
Op het gebied van gezondheidsbevordering werken wij onder andere samen met de GGD aan gezondheidsdoelen van het regionaal gezondheidsbeleid.
Voor de beleidsperiode 2017-2020 zijn de volgende hoofddoelen vastgesteld:
1. het verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen en dus het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid;
2. het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen in Zeeuws-Vlaanderen (ten gunste van de mensen met een laag sociaaleconomische positie).Eigen Vermogen
31-12-2019
€ 5.448.000
Vreemd Vermogen
31-12-2019
€ 18.769.000
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder Mevr. S.G.P. Suij
Dagelijks Bestuur: wethouder Mevr. S.G.P. SuijOntwikkelingen
Het jaar 2020 stond voor GGD Zeeland in het teken van COVID-19. In de eerste helft van het jaar zijn veel medewerkers gemobiliseerd voor het testen en voor de bron- en contactopsporing. In de tweede helft zijn deze werkzaamheden ondergebracht in een apart en tijdelijk organisatieonderdeel. De meeste, reguliere werkzaamheden waren toen weer hervat. De uitvoering van het basistakenpakket heeft last gehad van de pandemie. Zo is de Inspectie Kinderopvang deels stil komen te liggen. Ook niet alle contactmomenten van de JGZ hebbend doorgang kunnen vinden. De GGD heeft zijn uiterste best gedaan om de kwetsbare gezinnen te blijven bedienen. Het Rijk neemt de extra kosten voor de bestrijding van COVID-19 voor zijn rekening. Een deel van de afrekening over 2020 vindt plaats in 2021.
Via een begrotingswijziging Veilig Thuis heeft de GGD in 2020 extra geld gekregen om de wachtlijsten weg te werken. Uiteindelijk is maar een deel van dit geld benut. De GGD heeft een plan van aanpak gemaakt met structurele verbeteringen in de organisatie Veilig Thuis, geplaatst binnen de gehele keten huiselijk geweld en kindermishandeling.
Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland werkte met nieuw afgesloten contracten met jeugdhulpaanbieders (nieuwe aanbesteding 2019). Dit als uitkomst van een nieuwe aanbestedingsronde met de volgende doelstelling: voldoende jeugdhulp van goede kwaliteit, die onderling is afgestemd en die gedurende de contractperiode efficiënt wordt uitgevoerd en tijdig wordt betaald. En ruimte voor noodzakelijke veranderingen die zorgen voor een duurzaam jeugdhulplandschap voor de Zeeuwse gemeenten.
Belangrijke bestuurlijke onderwerpen in 2020 waren de governance van de GGD en in het bijzonder een experiment met een onafhankelijk voorzitter. Ook stonden de Zeeuwse Samenwerking Sociaal Domein en de verkenning van samenwerking tussen VRZ, RUD en GGD op de agenda. Het vraagstuk over nieuwe huisvesting is hieraan gekoppeld en naar achteren geschoven op de bestuursagenda.
Eind 2020 hebben we de regionale gezondheidsnota met een jaar verlengd. In 2021 werken we met gemeenten Hulst en Sluis en GGD Zeeland aan een regionale gezondheidsnota 2022-2025.
Vanaf 2019 zijn gemeenten opdrachtgever aan de GGD voor uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma. Met de middelen hiervoor in het gemeentefonds dragen we hieraan bij. Eind 2020 evalueert de GGD de resultaten en de financiering. In 2019 is als gevolg van de aanscherping van de Wet Meldcode en invoering van de Radarfunctie grote druk op Veilig Thuis ontstaan. Het AB heeft een begrotingswijziging gedeeltelijk afgekeurd, waardoor grote financiele consequenties voor gemeenten zijn uitgebleven. Wel zal er in de hele keten van aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling gezocht moeten worden naar oplossingen. Dit gebeurt in 2020 en niet alleen regionaal maar ook landelijk.
Risico’s
Risico's zijn vooral gelegen in de huisvestingsplannen. De financiële ontwikkelingen hiervan zijn nog niet bekend. Het risico is dat de GGD Zeeland gelegitimeerd meer taken krijgt en duurder wordt.
Financieel resultaat 2020
Het resultaat over 2019 is € 620.738 positief (Het voorlopig exploitatieresultaat (AB d.d. 9 april 2021) over 2020 bedraagt € 25.000 positief. Het resultaat over 2020 is nog niet officieel bekend, omdat de jaarrekening 2020 nog niet is vastgesteld.)
Financieel belang
Voor 2021 bedraagt de bijdrage aan de GGD Zeeland € 2.275.828 (2020: € 2.235.053), onderverdeeld in:
• Wet publieke gezondheid, gemeentelijke projecten en verwijsindex: € 1.014.384 (2020 € 991.724)
• Jeugdgezondheidszorg Uniform en Rijksvaccinatieprogramma: € 979.216 (2020: € 960.985)
• Jeugdgezondheidszorg Maatwerk: € 60.752 (2020: € 59.395)
• Veilig Thuis: € 221.476 (2020: € 222.949)
• Wijkteams Jeugd € 100.000
Inkoopbureau jeugd Zeeland kosten 2021 voor maatwerkdienstverlening 18 + (zorg in natura) € 12.456.554; de kosten geëscaleerde zorg € 3.846.855 en de uitvoeringskosten voor de Inkooporganisatie zelf € 263.077. Totaal € 16.566.486Rapportages aan de Raad
EvaluatiesRapportages vinden plaats via de jaarstukken en de begroting. In 2018 informeerde de GGD Zeeland de gemeenteraad ook in een raadinformatiebijeenkomst, georganiseerd samen met RUD Zeeland en Veiligheidsregio Zeeland. Daarnaast is er een digitale informatiebrief.
- Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Naam
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Veiligheid
Portefeuillehouder
H.J.A. van Merrienboer
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio richt zich op het vergroten van de veiligheid van de Zeeuwse bevolking en bezoekers. Dit strekt zich uit van het voorkomen van - en voorbereiden op - ongevallen en rampen, tot het verhelpen van de situatie bij ongevallen en rampen.
Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 4.708.553
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 34.125.916
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Veiligheidsregio Zeeland bestaat uit Brandweer Zeeland, GHOR (geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio), Gemeenschappelijke Meldkamer Zeeland en risico- en crisisbeheersing. De Veiligheidsregio werkt nauw samen met diverse netwerkpartners waaronder politie, Rijkswaterstaat en defensie.Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks bestuur: Burgemeester Dhr. J.A.H. Lonink (voorzitter)
Algemeen bestuur: Burgemeester Dhr. J.A.H. Lonink (voorzitter)Ontwikkelingen
• Het Regionaal Risicoprofiel 2019-2022 is ter consultatie voorgelegd aan de gemeenteraden en daarna vastgesteld. Het Regionaal Risicoprofiel vormt input voor het opstellen van het nieuw meerjarenbeleidsplan van VRZ.
• Het traject om te komen tot een nieuw meerjarenbeleidsplan loopt. Het beleidsplan zal in 2020 ter reactie worden voorgelegd aan de gemeenteraden.
• Vanuit de besturen van GGD, VRZ en RUD is de wens uitgesproken om een verkenning te doen naar samenwerkingsmogelijkheden, zowel in het primaire proces als in de bedrijfsvoering, tussen deze gemeenschappelijke regelingen. Na de behandeling in de drie Algemeen Besturen is de voorlopige bestuurlijke opdracht ter consultatie
voorgelegd aan de colleges en raden in Zeeland. In december 2019 is de
bestuurlijke opdracht voor de verkenning van de samenwerking definitief vastgesteld en is opdracht gegeven aan Adviesbureau Berenschot tot uitvoering van voornoemde verkenning.Per 10-7-2019 is mevrouw Gaemers door de Algemeen Besturen van GGD en VRZ aangewezen als waarnemend Directeur Publieke Gezondheid (DPG), vanwege het vertrek van de heer De Meij. Per 1-1-2020 is mevrouw Gaemers aangesteld als de nieuwe DPG.
In 2019 zijn raadsinformatiebijeenkomsten voor de Zeeuwse gemeenteraadsleden georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten zijn vanuit de drie gemeenschappelijke
regelingen GGD, RUD en VRZ toelichtingen gegeven op de taakuitvoering en begrotingen voor 2020.Risico’s
• De brandweerzorg staat, ook landelijk gezien, de komende jaren onder toenemende druk als gevolg van diverse wettelijke en maatschappelijke ontwikkelingen. De druk op vrijwilligheid neemt toe en de paraatheid van de posten neemt af. De opkomst van de gealarmeerde brandweer binnen de bestuurlijk vastgestelde normtijd neemt verder af, met name overdag.
• De kosten lopen gestaag op. Daarnaast wordt al geruime tijd erop gewezen dat de meerjarenraming een verwachte stijging van de kapitaalslasten laat zien.Financieel resultaat 2020
Het resultaat voor mutaties aan de reserves in 2020 is € 1.592.000 positief
Financieel belang
De bijdrage voor 2020 is € 4.172.000
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesIn 2018 zijn de de jaarrekening 2017, de begroting 2019 en de 1e begrotingswijziging 2019 voor zienswijzen aan de gemeenteraad voorgelegd.
- Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Naam
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Portefeuillehouder
J. Vervaet
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke per ingang van 1-1-2015 is vervallen).
Visie (van Dethon)
Dethon ontwikkelt de persoonlijke capaciteiten van zijn werknemers en cliënten naar werk.Missie (van Dethon)
Dethon is hèt arbeidsontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dit betekent het meest gerenommeerde bedrijf dat zoveel mogelijk passende arbeid creëert en werkt aan de arbeidsontwikkeling en integratie van medewerkers en cliënten, onder meer door middel van de uitvoering van de regelingen voor gesubsidieerde arbeid. Dat doet Dethon door met een efficiënte en bedrijfsmatig werkende organisatie producten en diensten te leveren die goed, gewild en maatschappelijk relevant zijn.Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 1.487.000
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 12.538.000
Partners
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. J. Vervaet is voorzitter en lid van het Dagelijks Bestuur van het bestuur van Dethon.
In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad dhr. L. de Beleir en dhr. J. Ellen. Plaatsvervangend lid, Dhr. J.P. Casteleijn.Ontwikkelingen
De afspraken (groen en inclusie) tussen de gemeenten en Dethon zijn in dienstverleningsovereenkomsten vastgelegd. Onderzocht wordt om alle afspraken tussen gemeente en Dethon vast te leggen in dienstverleningsovereenkomsten.
De resultaten van de onderzoeken van Berenschot en Deloitte volgen we nauwgezet. De resultaten zijn van belang voor de organisatie en worden (waar mogelijk) verwerkt in het plan van aanpak voor de transformatie van Dethon.-
Risico’s
Momenteel voorzien wij nog meerjarige tekorten. De voorstellen van de kwartiermaker zijn verwerkt in de begroting. Wij hebben de voorziene tekorten in onze financiële stukken opgenomen.
Financieel resultaat 2020
Het financieel resultaat over 2022 bedraagt € 0. Dit na gemeentelijke bijdragen van in totaal € 1.761.000. Het aandeel van onze gemeente hierin is € 911.000.
Financieel belang
Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen wordt overgemaakt aan Dethon.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesJaarrekening, begroting en tussentijdse financiële rapportages leggen wij aan de raad voor
- Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Naam
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Portefeuillehouder
B. van Assche
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo vervoer;
- Vervoer Jeugdzorg
- aanvullend openbaar vervoer (verantwoording Provincie Zeeland).
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is terug te vinden in de onderscheiden onderwijswetten; Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad heeft gemaakt ten aanzien van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo vervoer is vanaf 1 januari 2017 een zogeheten algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer: de Haltetaxi.Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 0
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 476.000
Partners
Gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks bestuur: Wethouder dhr. B. van AsscheOntwikkelingen
De provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer.
Alle Zeeuwse gemeenten onderzoeken samen met de provincie of samenwerking mogelijk is op het gebied van vervoer.
Een extern bureau onderzoekt mogelijkheden om de verschillende vervoersstromen te combineren. Dit onderzoek loopt. In 2021 vindt afronding hiervan plaats.In 2020 vonden er geen veranderingen plaats.
Risico’s
We zien de afgelopen jaren geen grote onverwachte stijgingen van gebruik binnen het Wmo vervoer.
Het leerlingenvervoer en het Jeugdzorgvervoer is moeilijk te voorspellen. Als er enkele leerlingen bijkomen die naar een school buiten Zeeuws-Vlaanderen gaan, laat dit direct een grote stijging van kosten zien.
Daarnaast maakt COVID-19 het onzeker. Compensatie van niet gerealiseerde omzet heeft geen negatieve consequenties voor de kosten.
Financieel resultaat 2020
Batig saldo is € 0 Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten.
Financieel belang
Het aandeel van de gemeente Terneuzen in het vervoer
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesElk jaar informeren wij de gemeenteraad door middel van een brief met uitleg over de jaarrekening en de nieuwe begroting.
De gemeenteraad kan hierop wensen en bedenkingen uitspreken. - Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Naam
Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Portefeuillehouder
drs. F.O. van Hulle
Doel en openbaar belang
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden-, toeristen- en forensenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken behandelt Sabewa Zeeland ook. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd.
Eigen Vermogen
31-12-2020
€ -28.940
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 323.714
Partners
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het waterschap Scheldestromen
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen bestuur: wethouder de heer drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid wethouder F. Deij.Ontwikkelingen
Met ingang van 2022 worden alle woningen op basis van gebruiksoppervlakte in plaats van inhoud gewaardeerd. Dit vraagt om aanpassing van de basisgegevens en taxatiemodellen voor de komende jaren. Met alle belanghebbenden heeft Sabewa Zeeland deze ontwikkelingen in het project gebruikersoppervlakte vormgegeven.
In 2022 wil Sabewa Zeeland doorgroeien naar een vier sterren beoordeling van de Waarderingskamer. Hiervoor is onder andere éénmalig extra inzet van personeel noodzakelijk om met name de hoeveelheid werk te verrichten. Het project gebruiksoppervlakte is hier onlosmakelijk aan verbonden. Een vier sterren kwaliteitsoordeel betekent dat de kwaliteit van de taxaties verder is gestegen. Dit zal in de uitvoering minder aanpassingen geven bij bezwaartrajecten, waardoor de proceskosten mogelijk zouden kunnen dalen. Een kwaliteitsoordeel van vier sterren is nodig om een eventuele samenwerking Zeeuws breed te bereiken. De andere Zeeuwse gemeenten hebben namelijk al een vier sterren beoordeling.Sabewa Zeeland investeert in het verbeteren van de dienstverlening. Zij doet dit aan de hand van twee speerpunten, namelijk het tijdig en juist opleggen van aanslagen gevolgd door een tijdig inningsproces, en het ontwikkelen van een uitvoeringsorganisatie naar een samenwerkingspartner voor de deelnemers.
Risico’s
Geen andere risico's dan wanneer de gemeente deze taken zelfstandig zou uitvoeren.
Financieel resultaat 2020
Sabewa Zeeland heeft 2020 afgesloten met een negatief rekeningresultaat van afgerond € 123.000.
Financieel belang
De kosten worden als volgt over de deelnemers verdeeld. 1) Waarderen: op basis van het aantal objecten, 2) Heffen: op basis van het aantal aanslagregels, 3) Innen: op basis van het aantal aanslagregels.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesSabewa Zeeland verstrekt aan de hand van haar planning en control cyclus diverse rapportages aan de raad. Het betreft de begroting en meerjarenraming, begrotingswijzigingen en de jaarrekening. Daarnaast verstrekt Sabewa ook bestuursrapportages.
- Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Naam
Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Portefeuillehouder
B. van Assche
Doel en openbaar belang
Doel
De doelstelling van de RUD Zeeland is om de opgedragen taakonderdelen van het omgevingsrecht professioneel, doelmatig en conform vastgelegde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen uit te voeren.Uitvoering
De RUD Zeeland voert ten behoeve van de deelnemers de milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uit.Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 1.416.680
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 1.932.212
Partners
Alle gemeenten in Zeeland, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: wethouder Dhr. B. van Assche
Algemeen Bestuur: wethouder Dhr. B. van Assche, plaatsvervangend lid Dhr. drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
De RUD Zeeland heeft van de deelnemers opdracht gekregen om de afrekening van PXQ op stukniveau te onderzoeken. In 2019 is door een externe partij onderzoek gedaan. In november 2019 is dit onderzoek afgerond en is een rapport Evaluatie P*Q verschenen. De rapportage krijgt verder uitwerking in 2020.
Per 1 juli 2019 zijn asbesttaken overgedragen aan de RUD Zeeland.
Per 1-7-2017 is het Besluit omgevingsrecht (verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving) in werking getreden. Door deze wetswijziging moet de DCMR de BRZO- en RIE-4 taken uitvoeren. BRZO en RIE-4 staat voor: Besluit risico's zware ongevallen 2015 en Richtlijn industriële emissie.
In 2019 is een plan voor de ontvlechting van de BRZO en RIE-4 uitgewerkt. Per 1 oktober 2019 zijn taken overgedragen van de RUD naar de DCMR.Risico’s
Het risico is elk jaar dat de RUD niet alle opgedragen taken kan uitvoeren. Dit blijkt opnieuw uit de concept jaarrapportage van 2019. Je kunt je afvragen als dit jaarlijks voorkomt in hoeverre het dan nog een risico is. In 2020 worden hierover met de RUD verder afspraken over gemaakt.
De taken van de BRZO en RIE-4 bedrijven moeten overgeheveld worden van de RUD Zeeland naar DCMR. Hierdoor komt de robuustheid van de RUD Zeeland onder druk te staan.
Financieel resultaat 2020
Het resultaat over 2020 is € 513.772 positief.
Financieel belang
Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDoor middel van begroting en jaarrekening.
Vennootschappen en coöperaties
- North Sea Port SE
Naam
North Sea Port SE
Vestigingsplaats
Sas van Gent
Website
Programma
Economie
Portefeuillehouder
H.J.A. van Merrienboer
Doel en openbaar belang
De gemeente Terneuzen streeft via aandeelhouderschap in North Sea Port SE naar:
- De borging van nautisch beheer en toegankelijkheid van de Zeeuwse havens;
- Stimulering van economische bedrijvigheid en ontwikkeling in Zeeland;
- Bevordering van duurzame werkgelegenheid in de provincie Zeeland, zowel direct via North Sea Port als indirect via de aan de haveninfrastructuur verbonden ondernemingen.
Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 530.916.000
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 435.602.000
Partners
De gemeente Terneuzen is voor 8,33% aandeelhouder van North Sea Port SE.
Overige aandeelhouders zijn:
Provincie Zeeland : 25%
Gemeente Borsele: 8,33%
Gemeente Vlissingen: 8,33%
Stad Gent : 48,52 %
Gemeente Evergem: 0,03%
Gemeente Zelzate: 0,005%
Provincie Oost Vlaanderen: 1,445%Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Burgemeester Dhr. H.J.A. van Merrienboer
Wethouder Dhr. B. van Assche (vervanger)Ontwikkelingen
De resultaten van de marktconsultatie zijn begin 2021 opgeleverd. De komende jaren wordt bezien of een versnelde afbouw van het garantieplafond mogelijk is.
Begin 2021 is de aandeelhoudersstrategie North Sea Port vastgesteld. North Sea Port heeft een strategisch plan opgesteld waarin de strategische richtingen uit de aandeelhoudersstrategie worden meegenomen. De vaststelling van het strategisch plan is voorzien najaar 2021.
Risico’s
De gemeente Terneuzen heeft een belang van 8,33% in North Sea Port SE. Indien er in de toekomst verliezen worden geleden kan de situatie ontstaan dat het eigen vermogen ontoereikend wordt. In dat geval kunnen garanties ingeroepen worden. Het garantieplafond stond in 2021 op 465 miljoen. Voor de gemeente Terneuzen betekent dit dat er een bedrag van € 77,5 miljoen opgevraagd kan worden. Indien garanties worden ingeroepen heeft North Sea Port SE in het kader van de fusie een vrijwaring verleend aan de garanten voor de situatie dat de garanten door de geldgevers worden aangesproken onder de garanties. Op dit moment zijn deze risico's niet aan de orde en wordt niet verwacht dat deze risico's zich zullen voordoen. De in 2020 uitgevoerde marktconsultatie bevestigd dat de risico's voor de garanten zeer beperkt zijn.
Financieel resultaat 2020
Het financiële resultaat van North Sea Port SE na belastingen over 2020 is €114.388.000,-.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van North Sea Port SE voor 8,33%.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad krijgt jaarlijks de jaarrekening/jaarverslag en de begroting en meerjarenraming van de GR ZSP aangeboden. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid bezwaren over de jaarrekening en gevoelens over de begroting kenbaar te maken. Het jaarbericht van North Sea Port SE wordt ter kennisname aan de raad aangeboden. De gemeenteraad wordt periodiek geïnformeerd over de ontwikkelingen in het havengebied in de aandeelhouderscommissie van North Sea Port.
- Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Naam
Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Programma
Algemene Dekkingsmiddelen
Portefeuillehouder
drs. F.O. van Hulle
Doel en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Hiermee is de bank essentieel voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank.
Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 5.097 miljoen
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 155.262 miljoen
Partners
De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Wethouder Dhr. Drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
BNG Bank is onze huisbankier. Onze bestaande financieringsovereenkomst bij de BNG Bank is per 1 januari 2019 voor onbepaalde tijd verlengd. Met onze huisbankier hebben we een financieringsovereenkomst afgesloten met een (variabele) basisrente. We worden nu door de BNG Bank geïnformeerd over een toekomstige wijziging van deze basisrente naar aanleiding van recente Europese regelgeving en de gevolgen hiervan voor onze overeenkomst. De huidige contractuele basisrentes voldoen niet meer aan de nieuwe regels. Een variabele basisrente kan de Eonia of de Euribor zijn. De Eonia zal voor het laatst op 3 januari 2022 worden gepubliceerd en de Euribor is ook onzeker. Er zijn nieuwe basisrentes geïntroduceerd die als alternatief voor de bestaande basisrentes kunnen dienen. Een voorbeeld van zo'n nieuwe basisrente betreft de sinds oktober 2019 door de Europese Centrale Bank gepubliceerde €STR. Naar verwachting zal deze €STR of een variant hiervan de nieuwe norm voor de basisrente zijn. De financieringsovereenkomst met onze huisbankier zal hierop aangepast worden waardoor we voldoen aan de meest recente Europese regelgeving.
In 2020 vonden geen veranderingen in de relatie met de gemeente plaats.
Risico’s
De BNG Bank heeft een triple-A rating, zodat nauwelijks sprake is van lopende risico's uit de deelneming aan deze verbonden partij. De BNG Bank is een van de meest kredietwaardige banken ter wereld. De sterke solvabiliteitsratio van de BNG Bank komt tot uitdrukking in de hoge Tier 1-ratio. De Tier 1-ratio is in 2020 stabiel gebleven op een hoog niveau van 39% (2019 : 38%). De leverage ratio van de bank komt eind 2020 uit op 3,5% (2019: 3,4%) De interne ondergrens sinds 2016 is 3%, deze is nu opgetrokken naar 3,4%. Ratingbureau Fitch bevestigde recent de triple A rating van BNG Bank, en ook de Moody's en S&P warderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort de BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld.
Financieel resultaat 2020
De nettowinst van BNG Bank over 2020 bedraagt € 221 miljoen (2019: € 163 miljoen). BNG Bank stelt voor om € 101 miljoen uit te keren aan aandeelhouders. Dit is 50% van de nettowinst na aftrek van dividend aan de verschaffers van hybride kapitaal. Het dividend bedraagt € 1,81 per aandeel van nominaal € 2,50 (2019: € 1,27 dividend per aandeel).
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats. Over het jaar 2020 ontvangen we een bedrag van € 82.308 aan dividend. Uitkering van het dividend 2020 zal niet plaatsvinden voor 30 september 2021 en is onderworpen aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de Europese Centrale Bank.Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesIn 2018 hebben geen rapportages aan de Raad plaatsgevonden.
- Aandelenbezit PZEM (voormalig N.V. Delta)
Naam
Aandelenbezit PZEM (voormalig N.V. Delta)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Economie
Portefeuillehouder
drs. F.O. van Hulle
Doel en openbaar belang
Delta N.V. komt voort uit de fusie in 1991 tussen Watermaatschappij Zuid West Nederland (WMZ) en de Provinciale Energie Maatschappij (PZEM). Delta N.V. was een zelfstandige multi-utility onderneming op het gebied van energie, netwerken en afvalverwerking en is inmiddels na gedwongen splitsing/verkoop van een aantal bedrijfsonderdelen van naam gewisseld en heet nu PZEM NV. De aandelen zijn in het bezit van Zeeuwse, Brabantse en Zuid-Hollandse gemeenten en de provincie Zeeland. Het publiek belang komt voort uit het waarborgen van wettelijk gedefinieerde publieke belangen (Evides, EPZ) en duurzame werkgelegenheid (in Zeeland). Daarbij geldt als uitgangspunt een risicoprofiel passend bij een publieke aandeelhouder.
Missie en Visie
Het werkgebied van PZEM NV is aanmerkelijk kleiner dan voorheen. Resteert het waterbedrijf Evides (50% aandelen), 70% aandelen EPZ (kerncentrale Borsele) , 50% aandelen in de Sloecentrale en het gereorganiseerde Wholesalebedrijf (100 % aandelen). De gemeente Terneuzen is voor 7,35% aandeelhouder in Delta N.V. Er zijn geen smart doelstellingen geformuleerd die de gemeente nastreeft voor het aandeelhouderschap van PZEM N.V.Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 1.376.990.000
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 850.880.000
Partners
Aandeelhouder van PZEM N.V. zijn:
- Provincie Zeeland 50%;
- Zeeuwse gemeenten 46,5% waarvan de gemeente Terneuzen 7,35%;
- 0,1% provincie Noord-Brabant en Zuid Holland;
- 3,4% gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. Drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid, wethouder Dhr. J.F. BegijnOntwikkelingen
In de aandeelhoudersstrategie is opgenomen dat de aandeelhouders de aandelen van PZEM NV in Evides NV graag rechtstreeks willen houden. In 2019 is gestart met het onderzoek naar de mogelijkheden van ontvlechting van de aandelen Evides. Het Rijk heeft een aanbod gedaan om de aandeelhouders te helpen de ontvlechting van de aandelen verder vorm te geven. In 2021 zal over de mogelijke ontvlechting van Evides besluitvorming plaatsvinden bij de aandeelhouders.
In de aandeelhoudersstrategie die eind 2017 is vastgesteld wordt aangegeven dat de PZEM aandeelhouders streven naar participatie en activiteiten met een beperkt risicoprofiel en dat commerciële energieproductie- en leveringsactiviteiten niet bij publieke aandeelhouders passen. Tevens is opgenomen dat de aandeelhouders de aandelen van PZEM in Evides rechtstreeks willen houden.
Risico’s
PZEM N.V. is actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met een groot aantal risico's. Het gaat daarbij om risico's die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico's die voortkomen uit economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico's zijn inherent aan de strategische keuze en de activiteiten van PZEM NV en behoren tot het risicoprofiel van de onderneming.
Financieel resultaat 2020
PZEM heeft een netto resultaat over 2020 van - € 21.841.000,-
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van de NV voor 7,35 %.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad wordt geïnformeerd over belangrijke besluiten die aan de aandeelhouders worden voorgelegd. De jaarrekening wordt jaarlijks ter informatie aan de gemeenteraad gestuurd.
Overige verbonden partijen
- Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z
Naam
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z
Vestigingsplaats
Axel
Website
Programma
Sociaal domein
Portefeuillehouder
F. Deij
Doel en openbaar belang
Aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. Aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. Aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken. Verder voert aan-z de toegang uit tot de individuele voorzieningen van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 344.000
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 997.000
Partners
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Dagelijks bestuur: Wethouder mw. P.A.F. Stoker (t/m 27 oktober 2020). Vanaf 12 november dhr. B. van Assche
Algemeen bestuur: Wethouder mw. P.A.F. Stoker (t/m 27 oktober 2020). Vanaf 12 november dhr. B. van Assche
In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. M.I.R. Hemelsoet-de Jaeger, dhr. J.P. Casteleijn en dhr. P. Balcaen.Ontwikkelingen
In 2020 en 2021 voerde aan-z het projectplan transitie zo-net uit. De dienstverlening via zo-net loopt door totdat alle klanten en medewerkers zijn overgedragen aan de nieuwe zorgaanbieder. Zodra de overdacht aan een andere partij gerealiseerd is, kan aan-z haar indicerende rol onafhankelijk uitvoeren. Binnen zo-net blijft dan de nog de keuken zo-lekker over, waarvoor aan-z met scenario’s komt voor toekomstige positionering.
In 2022 richt aan-z zich op het verder versterken van online dienstverlening, wijkgericht werken en de inzet op preventie om vroegtijdig problemen te erkennen en op te lossen. Voor 2022 maken we met aan-z afspraken over extra inzet op het gebied van jeugdpreventie en het voorkomen van eenzaamheid.
Financieel gezien staat aan-z er goed voor met een overschot op de jaarrekening 2020 en een sluitende meerjarenbegroting. Ook de bedrijfsvoering is verder op orde met een goedkeurende accountantsverklaring over het jaar 2020.
Tot slot werkt aan-z in 2021 en 2022 aan het uitvoeren van de aanbevelingen van de onderzoekscommissie. Dit gebeurt samen met de gemeente in een projectmatige aanpak. Onderdeel hiervan is een verbeterplan voor aan-z met afspraken over wijziging van de bestuursstructuur en samenwerking tussen gemeente en aan-z.De voorzitter van het Dagelijks en Algemeen Bestuur is sinds november 2020 wethouder dhr. B. van Assche.
Na het vertrek van de vorig directeur zijn er afspraken gemaakt met de managers dienstverlening en bedrijfsvoering over tijdelijke waarneming van de directionele taken. Hiermee is de continuïteit binnen aan-z geborgd. Prioriteit hierbij is (voortzetting van) de dienstverlening aan onze inwoners en een goede samenwerking tussen gemeente en aan-z.
De voorzitter van het Dagelijks en Algemeen Bestuur is sinds november 2020 wethouder dhr. B. van Assche.
Na het vertrek van de vorig directeur zijn er afspraken gemaakt met de managers dienstverlening en bedrijfsvoering over tijdelijke waarneming van de directionele taken.
Risico’s
aan-z verleent de toegang tot de individuele voorzieningen van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet. Wij geven meer geld uit dan wij inkomsten krijgen van het rijk. Met name op het gebied van de Jeugdwet zit een fors tekort. De gemeente en aan-z werken samen aan het beter monitoren van de uitgaven en inzicht krijgen in aantallen klanten en soort hulpvragen.
Conform de financieel verordening van aan-z komen de resultaten (zowel positief als negatief) ten goede van gemeente Terneuzen. Aan-z heeft zelf minimale financieel buffers die ontoereikend zijn om grote tegenvallers op te vangen. Dat betekent dat gemeente Terneuzen in dat geval extra middelen beschikbaar moet stellen.
Financieel resultaat 2020
Aan-z sluit 2020 af met een positief resultaat van € 294.154
Financieel belang
De budgetsubsidie die wij in 2020 beschikbaar stelden bedroeg € 5.363.810
inclusief project- en overige subsidies. De bijdrage aan zo-net bedroeg 1.934.000.Rapportages aan de Raad
EvaluatiesBij "ontwikkelingen" leest u de uitgebreide toelichting op het voorstel dat de raad op 8 november 2018.
- Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone
Naam
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone
Vestigingsplaats
Gent
Website
Programma
Economie
Portefeuillehouder
J.F. Begijn
Doel en openbaar belang
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam – sinds 4 december 2015 werkend onder de naam Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone - heeft tot doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers voor hun gemeenschappelijke belangen te bevorderen.
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam zet zich in om het in lid 1 aangegeven doel te bereiken door:
- De beleidsmatige afstemming te bevorderen en te ondersteunen gericht op de realisatie van het in lid 1 aangegeven doel;
- Het opstarten en uitvoeren van structurele samenwerkingsprojecten gericht op de realisatie van het in lid 1 aangegeven doel.
De uitvoering van taken gaat niet gepaard met overdracht van bevoegdheid van de deelnemers aan het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam.
Eigen Vermogen
31-12-2020
€ 4.500
Vreemd Vermogen
31-12-2020
€ 0
Partners
- Gemeente Terneuzen
- Stad Gent (België)
- Gemeente Evergem (België)
- Gemeente Zelzate (België)
Bestuurlijk belang
Raad van Bestuur: Burgemeester J.H. Lonink en wethouder J. Begijn
Algemene Vergadering: Burgemeester Lonink en wethouder Begijn, de heren G. Meij (VVD) en E. Jonker (Groen Links)Ontwikkelingen
De BGTS kan formeel nog een belangrijke rol spelen waar het gaat om aanvragen subsidie bij grensoverschrijdende projecten en het overhevelen van bepaalde bevoegdheden in dit verband. Voor nu wordt de bgts Kanaalzone slapende gehouden in afwachting van een nieuwe governancestructuur als uitkomst van de strategische oefening over het North Sea Port District.
In de laatste vergadering is gesproken over het toevoegen van de gemeenten Vlissingen en Borsele aan de BGTS Kanaalzone zodat alle gemeenten in het nieuwe havengebied deel uitmaken.
Risico’s
Er zijn geen risico's.
Financieel resultaat 2020
Voor 2020 was het resultaat nihil.
Financieel belang
Statutair draagt de gemeente jaarlijks € 0 bij.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesVerslagen van de vergadering worden ter kennisname aan de Raad voorgelegd.