Paragrafen

A. Lokale heffingen

Leges

Wij brengen voor verschillende diensten en producten leges in rekening. Bij leges is sprake van een individueel aanwijsbare afnemer aan wie de gemeente een individuele tegenprestatie heeft geleverd. Dit betekent dat de leges maximaal 100% kostendekkend mogen zijn. De tarieven van de leges verhogen wij per 1 januari 2022 met 1,2%. Uitzondering op deze tariefsverhoging vormen de leges die aan wettelijke maxima gebonden zijn, zoals bijvoorbeeld reisdocumenten en rijbewijzen. De tariefaanpassingen verwerken wij in de Legesverordening 2022.

De Gemeentewet bepaalt dat de Legesverordening als geheel bezien maximaal 100% kostendekkend mag zijn. In de tabel hieronder splitsen wij de kostendekkendheid van de leges per titel naar hoofdstuk uit. De overhead is als onderdeel van de kosten apart inzichtelijk gemaakt. Voor de diensten en producten waarvoor in de begroting geen opbrengsten en kosten zijn geraamd, stellen wij geen kostendekkendheidspercentage vast. Zowel binnen de titels als binnen de hoofdstukken is kruissubsidiëring toegestaan. Kruissubsidiëring is het bewust hanteren van lagere legestarieven voor de ene dienst en het hanteren van hogere legestarieven voor de andere dienst. Omdat wij zowel op titel- als hoofdstukniveau onder de 100%-norm blijven, is kruissubsidiëring niet nodig. Uit de tabel blijkt dat de kostendekkendheid over de gehele verordening uitkomt op 53%.

In de begroting 2022 zijn er geen inkomsten en kosten geraamd voor de nieuwe sluis. Omdat er per 31 december 2020 nog € 386.000 aan middelen in de reserve nieuwe sluis zit, is het onderscheid tussen de leges omgevingsvergunningen en leges nieuwe sluis ook in deze begroting inzichtelijk gemaakt.

Zoals wij hebben toegelicht bij de Speerpunten, treedt de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) naar verwachting op 1 juli 2022 in werking. De Wkb zorgt voor een nadelig financieel effect ten aanzien van de legesopbrengsten (titel II). Wij werken aan een nieuwe Legesverordening per 1 juli 2022 waarin wij de mogelijkheden van de Omgevingswet willen benutten om het nadelig financieel effect te verminderen. Omdat ook voor de nieuwe tarieventabel geldt dat de geraamde baten niet de geraamde lasten mogen overstijgen (maximaal 100% kostendekkendheid) voeren wij een onderzoek naar de kostendekkendheid uit. In de eerste helft van 2022 leggen wij aan de gemeenteraad een aangepaste Legesverordening voor inclusief een nieuwe kostendekkendheid berekening.

Berekening kostendekkendheid leges

2022

bedragen x € 1.000

Titel 1

kosten

component overhead

opbrengsten

%

hoofdstuk 1 - Burgerlijke stand

131

51

73

56%

hoofdstuk 2 - Reisdocumenten en NL identiteitskaart

274

81

192

70%

hoofdstuk 3 - Rijbewijzen

387

125

207

54%

hoofdstuk 4 - Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

73

30

35

48%

hoofdstuk 5 - Vastgoedinformatie

30

13

3

8%

hoofdstuk 6 - Overige publiekszaken

98

15

94

95%

hoofdstuk 7 - Gemeentearchief

2

1

1

44%

hoofdstuk 8 - Kansspelen

65

27

5

8%

hoofdstuk 9 - AVOI

63

24

47

75%

hoofdstuk 10 - Verkeer en vervoer

29

12

8

27%

hoofdstuk 11 - Diversen

11

5

1

8%

Totaal titel 1

1.163

384

665

57%

Titel 2

kosten

component overhead

opbrengsten

%

hoofdstuk 1 - Begripsomschrijvingen

0

0

0

n.v.t.

hoofdstuk 2 - Omgevingsvergunning

2.179

837

1.178

54%

overige leges

2.179

837

1.178

54%

leges nieuwe sluis

0

0

0

0%

hoofdstuk 3 t/m 7 - Teruggaaf, intrekking, wijziging, div.

0

0

0

n.v.t.

Totaal titel 2

2.179

837

1.178

54%

Titel 3

kosten

component overhead

opbrengsten

%

hoofdstuk 1 - Horeca

93

40

7

7%

hoofdstuk 2 - Organiseren evenementen of markten

66

28

5

8%

hoofdstuk 3 - Prostitutiebedrijven

0

0

0

n.v.t.

hoofdstuk 4 - Winkeltijdenwet

0

0

0

n.v.t.

hoofdstuk 5 - Kinderopvang

1

1

1

100%

hoofdstuk 6 - Diversen

0

0

0

n.v.t.

Totaal titel 3

161

68

13

8%

Totaal

3.503

1.288

1.856

53%

Deze pagina is gebouwd op 09/20/2021 11:21:58 met de export van 09/20/2021 10:28:36